W takich sytuacjach regularnie natrafiam na poważne nieprawidłowości w zastosowanych rozwiązaniach budowlanych.
Wierzę, że w ramach wzajemnej inżynierskiej edukacji warto dzielić się przykładami takich błędów – oraz ich konsekwencjami. Bo jeśli możemy uczyć się na cudzych błędach, to być może sami nigdy ich nie popełnimy.
Dzisiejszy temat: odwodnienia liniowe w strefach dokowych centrów logistycznych.
Dlaczego odwodnienie liniowe?
Odwodnienie liniowe to w wielu przypadkach najlepszy sposób odprowadzenia dużej ilości wody opadowej z rozległych powierzchni utwardzonych. Sprawdza się szczególnie w strefach załadunkowych, gdzie liczy się nie tylko trwałość nawierzchni, ale też jej funkcjonalność w trudnych warunkach pogodowych.
Ale... żeby działało poprawnie, trzeba spełnić kilka podstawowych warunków technicznych.
Najczęstszy błąd: niedoszacowanie obciążenia oraz nieprawidłowe określenie warunków środowiskowych
W praktyce zbyt często spotykam się z sytuacją, w której wykonawcy pomijają dwie kluczowe kwestie:
- Dobór właściwej klasy obciążenia
- Dostosowanie materiałów do warunków środowiskowych (mróz, chemia, sól)
Każdy producent odwodnień określa w dokumentacji technicznej produktu czy instrukcji:
- wymaganą klasę nośności - dla centrów logistycznych zazwyczaj jest to klasa E 600 (obciążenie 600 kN, dostosowane do obszarów przemysłowych o dużym natężeniu ruchu),
- wymagania dotyczące podbudowy, ławy betonowej, klasy betonu i jego grubości,
- parametry odporności materiałów: mrozoodporność, nasiąkliwość, odporność chemiczną.
W wielu projektach te wytyczne są ignorowane lub upraszczane — co prowadzi do uszkodzeń już po dwóch, trzech sezonach eksploatacji.
Co to oznacza w praktyce?
Stosowanie koryt i rusztów o wysokiej klasie obciążenia to dopiero połowa sukcesu. Kluczowe jest również:
- prawidłowe posadowienie (np. na ławie o określonej miąższości),
- odpowiednie obetonowanie (zwykle min. 20–30 cm szerokości),
- użycie betonu o właściwej klasie wytrzymałości, mrozoodporności i odporności chemicznej,
- zgodność wykonania z dokumentacją techniczną i instrukcją producenta.
Zimą strefy dokowe są często intensywnie posypywane solą – to środowisko agresywne chemicznie, które przy błędach wykonawczych szybko degraduje beton wokół elementów.
W efekcie prowadzi to do zniszczenia i zapadania się odwodnienia liniowego.
Efekty? Widać je gołym okiem
Poniżej przedstawiam zdjęcie elementu odwodnienia, w którym nie zastosowano odpowiedniej klasy betonu. Tego typu błędy prowadzą do degradacji konstrukcji, przestojów i kosztownych napraw – a wszystko z powodu zlekceważenia szczegółów.
Autor:
Comments powered by CComment